Magasin: Preview X

Kom över ett jättefint magasin idag på praktiken, Preview X. För att förklara lite snabbt om hela så tog jag helt enkelt en liten copypaste på så dom beskriver det hela som.

"Preview är ett examensprojekt i form av ett magasin och en webbplats som har kommit ut årligen sedan 1999. Vi som gör Preview går tredje och sista året på Grafiska Medieproduktion på Broby Grafiska i Sunne."



Det här kan faktiskt vara en utav dom finaste magasinerna jag har sett nu på länge faktiskt. Och då brukar jag ändå slinka förbi tidningshyllorna lite då och då ihopp om lite inspiration. Det här, det var verkligen sprängdfylld med inspiration. Både färg, form och text. Bland annat så läste jag en artikel av Jonas Cramby "Hur jag blev kreaktiv".

 



NÄR JAG GICK PÅ HÖGSTADIET VAR ORDET ”stylist” helt nytt. Jag visste inte vad en ”stylist” gjorde, hur man blev det eller ens hur man uttalade ordet (jag trodde att det rimmade på ”bilist”).
Det enda jag visste var att jag ville arbeta som en.
I ett litet samhälle på Västgötaslätten där alla jobbade som montörer lät helt enkelt ”stylist” fruktansvärt coolt. I alla fall tills jag förstod att arbetet i princip gick ut på att lämna och hämta kläder på modeföretagens presskontor – då bestämde jag mig för att försöka bli Art Director istället.
Nu visste jag då inte riktigt vad en Art Director gjorde heller, jag trodde att grafisk formgivning var när man förde in statistik i tabeller (vilket jag för övrigt misstänker att mina föräldrar tror än idag) men en Art Director lät i alla fall som en person som tjänade mycket pengar så jag började plugga på gymnasielinjen Reklam och Dekoration i Skara – en slags primitiv variant av dagens mediaprogram (fast med skyltfönsterdekoration och kalligrafi på schemat).
På den här tiden var det absolut inte lika självklart som idag att unga människor ville jobba ”med media”. Faktum är att de flesta av mina klasskamrater snarare drömde om att leva butiksdekoratörens dekadenta livsstil. AD:s, på den tiden och i Skara, var de som gjorde skyltar där det stod ”Stefan fyller 40. Tuta!” och placerade i vägrenen.
"När jag gick på högstadiet var ordet ”stylist” helt nytt. Jag visste inte vad en ”stylist” gjorde, hur man blev det eller ens hur man uttalade ordet (jag trodde att det rimmade på ”bilist”). Det enda jag visste var att jag ville arbeta som en.

I ett litet samhälle på Västgötaslätten där alla jobbade som montörer lät helt enkelt ”stylist” fruktansvärt coolt. I alla fall tills jag förstod att arbetet i princip gick ut på att lämna och hämta kläder på modeföretagens presskontor – då bestämde jag mig för att försöka bli Art Director istället.

Nu visste jag då inte riktigt vad en Art Director gjorde heller, jag trodde att grafisk formgivning var när man förde in statistik i tabeller (vilket jag för övrigt misstänker att mina föräldrar tror än idag) men en Art Director lät i alla fall som en person som tjänade mycket pengar så jag började plugga på gymnasielinjen Reklam och Dekoration i Skara – en slags primitiv variant av dagens mediaprogram (fast med skyltfönsterdekoration och kalligrafi på schemat).

På den här tiden var det absolut inte lika självklart som idag att unga människor ville jobba ”med media”. Faktum är att de flesta av mina klasskamrater snarare drömde om att leva butiksdekoratörens dekadenta livsstil. AD:s, på den tiden och i Skara, var de som gjorde skyltar där det stod ”Stefan fyller 40. Tuta!” och placerade i vägrenen... " Jonas Cramby


För er som vill läsa hela artikeln hittar ni den här. Den är verkligen värd att läsas, inte en gång utan kanske till och med två gånger. Det är väldigt sällan jag fastnar för artiklar sådär allmänt bara, men när jag själv sitter och googlar upp den efter att ha läst den en gång tidigare idag, ja då borde det vara någonting speciellt va? Det är sånt där som gör mig insprierad. Ska nog ge mig tid till att läsa lite mer utav hans grejer som man också kunde hitta på sidan om man klickar runt lite. Ska dessutom försöka införskaffa mig ett eget exemplar utav Preview X, helst nyss.

Kommentarer
Postat av: Carro

Åh har du! ja jag ska komma igång någon dag med en ny blogg men tiden bara rinner iväg :P åker hemifrån vid 7 och kommer hem vid 7 så på kvällen är jag rätt så trött, men någon dag så :) ha tålamod haha :) kram

2012-01-10 @ 19:37:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback